Hugo & Geesje into Sri Lanka again and India

weer thuis in Hijken

maandag 23-2, we zijn gisteravond thuis gekomen. En ook al is het hier KOUD, we zijn blij weer in ons eigen land te zijn.

De laatste dagen verbleven we in een luxe hotel, met voldoende ruimte , heerlijk zwembad en direct aan zee. Het was geen straf om daar te zijn. Maar gezien de situatie in de wereld, wil je toch liever thuis zijn.

We volgen elke dag alle formele informatie en dat stelt ons gerust dat we zaterdag toch kunnen reizen. Inmiddels geldt voor heel Sri Lanka volledige curfew (avondklok) voor 24 uur per dag. De straten zijn inderdaad helemaal leeg. Alles is gesloten.

Het hotel zorgt dat er extra kopieën van onze paspoorten en vliegtickets worden geprint. Het hotel regelt extra vroeg een taxi voor ons. Onze papieren worden voor in de auto gelegd, zodat ze goed zichtbaar zijn voor politie. Vanaf nu besluiten we mondkapjes te dragen. De taxichauffeur draagt het ook. Hij zegt... "mijn familie vindt het niet fijn dat ik reizigers moet vervoeren, maar ja iemand moet het toch doen". De straten zijn stil. We zien gewapende politie op straat. Wij worden ook aangehouden. Met het tonen van onze papieren mogen we door. Het verloopt allemaal heel rustig, niks geen gekke toestanden, er wordt dus goed gecontroleerd.

Op het vliegveld in Colombo zien we wel gestrande reizigers. Ongeveer een 50, meestal jonge mensen, liggen hier, en zo te zien wel al langer dan 1 dag. Inmiddels hebben we gehoord dat mensen die een combi-ticket van bv KLM (Amsterdam-Dubai) + Sri Lankan Airways (Dubai-Colombo) hun ticket niet meer konden omboeken. Sri Lankan Airways heeft alles gecanceld en dan houdt het op. En mensen die eenmaal op het vliegveld zijn afgezet, kunnen niet meer terug naar een hotel ivm het straatverbod. Wat zijn wij blij met een ticket van Emirates.

De vlucht van Colombo naar Dubai verloopt goed, maar wel slecht weer onderweg (dus veel gehobbel). In Dubai komen we aan in de stromende regen. En we moeten over buiten , met een bus naar de aankomsthal. Dus ja... nat stappen we de bus in. Binnen staat er iemand van Dubai International Hotel ons op te wachten. En gelukkig maar, anders hadden we het niet gevonden. We hebben dus een hotel op het vliegveld geboekt om deze nacht nog te kunnen slapen. Het is inmiddels 01.30 Dubai tijd. We gaan naar gebouw A van het vliegveld. En zo gek... er is bijna niemand. Bij de receptie vertelt de mevrouw dat we geen 24 uur meer in onze kamer kunnen blijven, het gebouw A gaat de volgende dag volledig sluiten. We moeten binnen 7 uur er weer uit. Het is niet anders, al blij dat we even kunnen slapen. De volgende ochtend verlaten we gebouw A, gaan met metro naar gebouw B. Daar zijn volop mensen, zeg maar.... een normaal vliegveld vol mensen. We lopen wat rond, tijd doden....en om 15.20 vertrekken we van Dubai naar Amsterdam, in een airbus 380, bomvol met mensen.

Om 20:00 Nederlandse tijd landen we in Amsterdam. We gaan met taxi naar huis en om 23:00 zijn we thuis! Slapen in een koud bed. Maar blij dat we thuis zijn.

En nu druk aan het wassen..... en ons inrichten op een soort van 2 weken "zelf gekozen quarantaine" . We hebben de afgelopen twee dagen tussen een enorme mensen massa gereisd, waar de 1.5 meter afstand echt niet wordt toegepast. We zijn niet ziek (voor zover we weten) en we voelen ons goed, maar we willen op geen enkele manier het risico lopen dat we eventueel een virus overbrengen.

Dus vanaf Hijken.... lieve groetjes Hugo en Geesje. En voor iedereen veel sterkte in deze bijzondere tijd.

Germo

Fijn dat de terugreis zo voorspoedig is verlopen.

Patrick

Fijn dat jullie weer thuis zijn. Jammer van die laatste week vakantie, maar er zijn ergere zaken nu. 2 weken zelf-quarantaine is ook verstandig, als ik nog iets voor jullie kan betekenen laat maar weten.

Diny

Geweldig dat jullie samen weer thuis zijn
Fijn dat de terugreis zo spoedig is verlopen
Rust nu maar even lekker uit van alle emoties
liefs Diny

Eeuwe

Je geluk ligt rondom, een mooie tuin en zo. Je hoeft er niemand tegen te komen en je kunt alvast van het Nederlandse voorjaar genieten. Welkom thuis!

Lia

Hoi! Fijn dat jullie goed en gezond weer thuis zijn. En 'thuis zijn' is inderdaad het motto van de komende tijd. Bizar en nog steeds best onwerkelijk wat er momenteel gaande is.
Laten we binnenkort maar even een belletje doen om bij te kletsen!
Groetjes, Lia

Marius

Blij dat jullie weer goed zijn thuisgekomen. Die twee weken komen jullie ook wel door. Het is niet echt warm, maar de zon geeft toch wel een echt lentegevoel.
Groeten, Marius