Hugo & Geesje into Sri Lanka again and India

Mysore - Nagarhole

Reizen van Mysore naar Nagarhole National Park

Zaterdag 29 feb; vandaag reizen we verder naar Kabini in het Nagarhole National Park. We reizen steeds meer naar het zuidwesten van India, en komen nu in het echte platteland. De wegen worden kleiner maar zijn nog steeds goed. We komen door heel veel kleine plaatsjes en door een paar wat grotere plaatsen. We zien het boerenleven. Nog zo eenvoudig en hard werken. Het gaat met de hand of de ploeg gaat achter 2 ossen of soms zien we boeren die een tractor hebben. De stukjes land liggen er wel netjes bij. De kleine plaatsjes… het is allemaal zo eenvoudig en lijkt naar onze begrippen heel armoedig. Murthy neemt ons mee naar een tweetal van die plaatsjes.

Als eerste stoppen we bij een school. De kinderen zijn net bezig samen te eten, We vragen of we even mee mogen kijken op de school. De lerares is uiterst vriendelijk, ze vindt het zelfs leuk. De school bestaat uit 3 gebouwtjes. In ieder gebouw ongeveer 30 kinderen (3 groepen bij elkaar in 1 gebouw). De kinderen zijn zo beleefd en ze willen een stukje uit hun Engelse boek aan ons voorlezen. Geweldig. Wat is de lerares trots op haar kinderen. Het gebouw van de middelste groepen is kaal en heeft alleen paar ijzeren banken. Kom mee naar mijn gebouw zegt ze, ze geeft les aan de jongste groepen. Een kleurrijk geheel met 5 cirkels op de grond. En ze vertelt hoe kinderen van cirkel 1 (ik krijg les van de leraar), naar 2 (ik ga het zelf leren), naar 3 (ik ga een ander helpen), naar 4 (ik ga alle opdrachten doen), naar 5 (ik heb aangetoond dat ik de stof begrijp) gaan. Ze zegt… ik vind het belangrijk dat kinderen leren leuk gaan vinden. Wat een geweldige mevrouw.

We bedanken haar hartelijk en gaan weer verder. Dan stoppen we in een klein plaatsje. We lopen rond en het is maar even en alle vrouwen komen uit hun huisjes. Mannen zijn niet aanwezig. Het is allemaal eenvoudig, maar wel schoon op de straat en rondom huis. De meeste huisjes zijn vel gekleurd geschilderd. Een huis is versierd, daar is net de dochter des huizes getrouwd. Ze spreken geen Engels. Ook de jongere meisjes niet. Ze werken allemaal thuis. Murthy vertelt dat ze 2 x op een dag 2 uurtjes water hebben. Iedereen heeft wel een tappunt voor de deur, maar er komt op vaste tijden water uit. Dat vangen ze op in grote teilen. En daar doen ze het dan mee die dag.

Een vrouw zit samen met haar dochter op straat chilis te drogen en soort van pannenkoekjes te maken. Alles wordt buiten uitgestald. Wat een andere wereld.

Uiteindelijk komen we aan in Kabini. Het laatste stukje komen we door echt armoedige dorpjes, het is overal troep. Maar dan slaan we een zandweg in, we rijden het National Park in (a Tiger reserve). En komen dan bij ons resort dat aan het meer ligt. Het resort bestaat uit een 20 huisjes. De eerste nacht verblijven we in een standaard huisje. Daarna verhuizen we naar het grote huisje (de residence room) ter ere van Hugo’s verjaardag.

Safari’s in Nagarhole National Park

Even lunchen en dan om 15.00 klaar staan voor de eerste safari. We gaan een bootsafari doen. Het is leuk, maar we zijn een beetje “verwend” door de geweldige safari’s die we eerder al in Afrika hebben gedaan. En daar kan dit niet tegenop. We zien veel vogels, krokodil, herten en een olifant in de verte. Om 18.30 weer thuis en om 20.00 uur is het eten. En daarna moe maar bed.

De volgende ochtend worden we om 5.15 uur gewekt. Vroeg!! Maar hup opstaan, om 6 uur vertrekken we voor een ochtend safari over land. Het regent even stevig. Regenjas aan en gaan. We hopen nu de echte tijger te zien. Dat is heel goed mogelijk zegt de gids, meestal zien ze de tijgers wel. Maar we hebben pech, vandaag geen tijgers. Wel paar olifanten, weer veel herten, buffalo, soort varken etc. Het is best beetje kil. Prima als we 9.30 terug zijn en een heerlijk uitgebreid ontbijt kunnen nuttigen. We verhuizen naar ons grote huisje…. Prachtig…met eigen buiten jacuzzi . De rest van de dag is het liggen in de hangmat, lezen en relaxen. Maar hoe mooi een huisje ook kan zijn, het is en blijft een plek midden een in natuurpark. ’s Avonds voor we gaan slapen moeten we eerst 4 kikkers, een gekko en een horde mieren naar buiten werken. Daarna kunnen we rustig slapen.

Hugo’s verjaardag

Ik had het hotel gevraagd of ze een birthday-cake wilden regelen bij het ontbijt en of ze iets speciaals konden doen bij het diner. Zullen we een romantisch diner buiten onder de rieten parasol maken?, vroeg de manager. Prima. Maar jeetje, ze hebben er echt heel veel werk van gemaakt. Geweldig. ’s Morgens een prachtige taart met tekst en kaarsjes. Overdag gaan we naar de Spa en ’s avonds staat er een geweldige verrassing klaar. Het lijkt wel de aankleding voor een trouwerij. Allemaal bloemen op de grond in de vorm van een groot hart, candlelights, rozen, nog een verjaardagstaart en een heerlijk diner. We merken dat ze er zelf ook heel veel plezier aan hebben. We hebben leuke gesprekken met de bediende, manager en de kok. Na veel dank je wel, tevreden terug naar ons huisje. Morgen reizen we naar Wayanad.

Marius

Wat leuk om jullie verhalen weer te mogen volgen. India lijkt mij een fantastisch land van grote contrasten. Ik wens jullie een heerlijke reis en blijf schrijven!

Lia

Wat leuk dat ik jullie ervaring weer mee mag lezen!
Nog van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Hugo?.