Hugo & Geesje into Sri Lanka again and India

Weekend op een plantage

Vrijdag 8 feb – Zondag 10 feb

Voor het weekend hebben we een kamer geboekt in een landhuis op een plantage. Het is ongeveer 25 km landinwaarts vanaf ons huis. Te ver om met een tuktuk te gaan, daarom hebben we gevraagd of ze ons met een taxi kunnen ophalen. Geen probleem

We rijden weg van het drukke Kalutara, de natuur in. De weg wordt steeds kleiner en kleiner, totdat we op wel een heel smal weggetje rijden, de heuvels in. Niet over de rand kijken denk ik steeds. Het is zo’n weggetje waarbij je denkt, waar komen we in godsnaam terecht. Maar ervaring heeft geleerd, dat het dan net juist heel verrassend kan zijn. En ja……dat is het ook. Aan de eind van de kronkelweg staan we voor een prachtig koloniaal landhuis, uit de Engelse periode hier.

Het huis heeft vier kamers te huur, je kunt rustig zeggen vier complete vleugels van het huis. Wat een prachtige plek, midden op de bijbehorende plantage waar rubber, kaneel en thee wordt verbouwd. En binnen…ohhhh…heerlijk, wat een ruimte, en uiteraard even weer het luxe gevoel van airco en wifi. En zelfs een bad. Na de vermoeide week en mijn zere rug is dat wat ik als eerste ga doen. In bad, even relaxen. Hugo gaat onze foto’s van de afgelopen tijd uploaden, nu er volop wifi is. En s avonds een heerlijk Sri Lankees diner, met…een heerlijk koud wit wijntje. Bij ons gastgezin wordt geen alcohol gedronken, dus na een weekje alleen water is een glaasje heerlijk.

Zaterdags krijgen we een rondleiding op de plantage. We zien hoe ze rubbermelk opvangen uit de bomen, hoe ze het vervolgens ophalen, beoordelen op kwaliteit en klaarzetten voor het transport naar een fabriek. Hard werken. De arbeiders wonen in kleine plantage huisjes, verdienen weinig, maar eten van alles wat hier in de natuur voor handen is (heel veel verschillende soorten fruit). We hadden geen dichte schoenen bij ons, dus we kregen grote witte katoenen kousen aan die over je voeten gingen tot over de knie. Dat ter bescherming van muggen en ik denk bloedzuigers. Zag er niet uit, maar werkte prima.

Verder hebben we hele weekend genoten van de rust, het heerlijke Sri Lankese eten (zelfs nu een echt Sri Lankees ontbijt gehad met curry), het zwembad, de vriendelijke mensen van dit landhuis, de ruimte en de luxe. En ondanks dat het zaterdagmiddag en avond alleen maar geregend heeft (trouwens laatste week regent het elke dag aan eind van de middag of ’s nachts), het was genieten met een grote G. Wat een super prachtig plekje, in een prachtig land.

Zondag einde middag: helemaal weer bijgetankt, we zijn klaar om weer een nieuwe week werken aan te gaan. We wachten nu op de taxi die ons naar huis brengt. We hebben inmiddels een berichtje van Johanna gehad dat Dushanti onze kamers heeft omgeruild. Wij komen nu blijkbaar op de grotere kamer (waar voorheen drie vrijwilligers sliepen, en waar Johanna nu als enige slaapt) en Johanna komt op de onze. Tijdens een tussen evaluatie van Projects Abroad had Hugo gezegd dat we heel tevreden zijn, alleen dat we een zeer basic kamer hebben, klein en veel te warm. Misschien dat het naar aanleiding daarvan is. We gaan het straks horen en zien.

Tot volgende keer.

Liefs Hugo en Geesje

Diny

Hallo Hugo en Geesje,
Wat fijn dat jullie een fijn weekend hebben gehad!
En Gees even lekker in het bad voor je rug dan knap je van op!
Ik hoop dat jullie nu ook een betere kamer krijgen met een breder bed.
en niet zo warm want dat is vervelend beter ventileren als dat kan.
Verder alvast een goede werk week vele groetjes Diny

Sandra

Prachtig om jullie verhalen te volgen. Geniet er van !

Linda

Heerlijk!!

Trijntje P

Prachtige verhalen! Erg leuk om jullie te volgen Geesje en Hugo

Jantje

Zojuist weer even van jullie genoten. Zowel de stories, de fotootjes en de blog waren leuk.

Sandra

Vandaag was ik ook even op Sri Lanka. Bij de opgieting in de sauna gingen we naar de tempel in Sri Lanka met de heerlijke bloemengeuren. Als het daar echt zo lekker ruikt, ga ik ook gauw een keer hierheen op vakantie. Was heerlijk ! Geniet ze met z'n 2-en ! Mooie verhalen en foto's. We genieten mee !

Eeuwe

Wat mooi dat je, hoe klein ook, een bijdrage leveren aan de ontwikkeling in zo’n land.
En Hugo, die Joop is net Haarlemmer olie en samen krijg je het als vanouds voorelkaar.
Geesje, ik voel hoe je handen jeuken en hoe graag zou je “chief” van die apotheek zijn.
We hebben het er nog wel eens over.