Hugo & Geesje into Sri Lanka again and India

De eerste dag in Sri Lanka

Zondag (27-01), koffers gepakt, koelkast leeg, alles klaar om te gaan. We hebben gekozen voor een relaxte start. Op zondag alvast met de trein naar Schiphol, zodat we maandagochtend (zonder gestress van een ochtendspits) op tijd in de vertrekhal staan. Met een klein half uur vertraging vertrekken we om 10.20 vanaf een regenachtig Schiphol. Een kleine 10 uur later landen we op Colombo. We zetten onze klok 4,5 uur naar voren ...naar 00:30. Het vliegveld oogt zeker niet als een ontwikkelingsland (wat Sri Lanka toch nog steeds is). In de lange gangen passeren we shops waarop volop wasmachines en ander witgoed wordt aangeboden. Alsof er een reiziger is die geïnteresseerd is in wasmachines, denk ik dan. Maar ala. We doorlopen alle standaard zaken zoals immigratie, bagageclaim etc. In de aankomsthal staat een kleine Sri Lankese meneer op ons te wachten. Zodra we naar buiten lopen, ja.....alsof we tegen een warme muur aanlopen en ja.... de geur en het lawaai... we zijn weer in Azië. Busjes, auto's, al toeterend proberen ze een plekje te verkrijgen bij de uitgang van het vliegveld. Het is redelijk chaotisch (voor onze begrippen). Onze taxichauffeur geeft aan waar we moeten gaan staan, hij gaat zijn auto ophalen. Het duurt lang, maar uiteindelijk vindt ook hij een plekje. We vertrekken naar ons hotel. Eenmaal op de snelweg lijkt het wel alsof we weer in Europa zijn, keurige wegen, nette afritten en zelf goed geregelde tolsystemen. Maar zodra we de snelweg verlaten, dan is het weer Azië. Donker, veel straathonden, tuktuks, ook midden in de nacht is het getoeter en lawaai. Blij dat we in het hotel zijn. 't is inmiddels 2.30 plaatselijk tijd. Tijd om te slapen.

Dinsdag (29-01), onze eerste dag in Sri Lanka. We zitten in een groot en luxe hotel voor de plaatselijke begrippen. Prima ontbijt, maar het zou net zo goed het diner kunnen zijn (gebakken aardappels, pasta , curry's , milkrice, maar ook fruit en bakery). We gaan op pad, de omgeving verkennen. We wandelen ongeveer 6 km door de plaatselijke omgeving. Het is een smalle straat door bebouwd gebied langs zee. We zijn werkelijk de enige toeristen die hier lopen. Er zijn kleine huisje, hutjes, kleine winkeltjes, heel veel tuktuks, vrachtwagens, fietsers. En iedereen is even vriendelijk. Zie hiervoor wat foto's en de video. Leukste van deze ochtend is.... een ontmoeting met een mevrouw in een kleine winkel Ze nodigt ons uit om mee te gaan naar haar huis. En even later zitten we midden in de woning, waar de familie ons warm onthaalt met thee en spicy gebak (soort van oliebol met rode pepers). De thee ziet eruit als melk en zo smaakt het ook. Binnen een uur hebben we veel van de familie geschiedenis gehoord, het hele huis gezien en fotoalbums bekeken. De familie geeft ook computerlessen aan kinderen. Hun woonkamer is tevens leslokaal. Wat bijzonder, zomaar even een kijkje in hun wereld. En wat is die anders dan de onze. Een redelijk ruim huis, maar zo eenvoudig en de keuken, tja wat zal ik er van zeggen.. Vwb schoon en netjes hanteren ze andere normen dan wij. We nemen afscheid, gaan terug naar het hotel. Nog even lekker aan het zwembad liggen en vanavond heerlijk vis gegeten. En nu spullen weer in de koffer...morgenvroeg worden we opgehaald en naar ons gastgezin gebracht.

Anouk

Wat leuk om te lezen! :) geniet er lekker van! Dikke kus uit grun

Diny

Wat leek om dit te lezen .
Geniet er van wat jullie allemaal zien geniet er van Diny

Lia

Jullie zijn er! Een omgeving met grote contrasten, lijkt het. Van een mooi uitzicht aan de ontbijttafel tot hopen zwerfafval langs de weg. Maar die gastvrijheid zeg. Mooi!
Heel veel plezier!

Berlinda

Leuk om zo mee te reizen!

Judith

Wat een avontuur, morgen gaat het echt beginnen.Spannend hoor.

Eeuwe

Wat leuk, gelijk dat contact. Kennelijk stralen jullie dat je daarvoor open staat.
Liefs uit Midlaren

Geesje

Hoi,

Wat leuk om te lezen, ben benieuwd naar je volgend verhaal!

Liefs Geesje

Auk

Leuk geschreven. Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal.

Patrick

Leuk om te lezen, wordt vast een geweldige ervaring. Doe voorzichtig en geniet ervan! Ben nu al erg benieuwd naar jullie verhalen. Groet'n uit Rolde

Belita

Ha Hugo en Geesje
Leuk om mee te lezen en te kijken naar jullie belevenissen. Geniet van de mooie ervaringen en ..... succes met t werk!